maandag 21 maart 2011

MP3/IPOD speakers

Voor deze opdracht, zal ik een goedkoop alternatief ontwerpen voor mp3/ipod speakers. Deze zal ook eco-friendly zijn door enerzijds het karton en anderzijds het abrisomateriaal (die recycleerbaar zijn).

Om te starten ben ik langs geweest naar verschillende elektrozaken in Kortrijk (Euroshop, Saturn, D'Tron, International elektronics). Daaruit leerde ik dat deze opdracht geen goedkope opdracht word, daar er veel elektronica zal moeten aangekocht worden. Het feit is wel, wanneer dit ontwerp in massaproductie gaat, de kost serieus zal dalen.
Verder leerde ik ook dat ik een versterker zal moeten gebruiken om de boxen luid genoeg te laten spelen, de juiste boxen moet nemen (kijken naar welke tonen ze genereren) en dat speakers heel wat gewicht met zich mee brengen. Vooral dit laatste zal parten spelen in het ontwerp.

Voor dit ontwerp zie ik enkele problemen die opgelost moeten worden:

  • Keuze maken tussen batterijen of stopcontact, of misschien allebei, maar dan een manier vinden hoe de batterijen opgeladen kunnen worden. (het probleem is dat MP3 of IPOD speakers meestal de mp3 of ipod doet opladen, waardoor de batterij zeer rap zal leeg lopen)
  • Links en rechts speakers moeten een aparte versterker hebben, wat dan weer veel plaats in neemt
  • Het laten afspelen van muziek d.m.v. een dockingstation (usb)
  • ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten