woensdag 6 april 2011

Uiteindelijke Prototype

Voor de opdracht rond mutualisme van 3 bedrijven, heb ik ipod speakers gemaakt.
De bedoeling is om geluid te maken uit karton en abrifoam d.m.v. ipod. Op deze manier kan men goedkopere en toch degelijke boxen kopen, waarbij het niet erg is als er een stuk van de wand is (omdat die vervangbaar zijn).

De weg naar het prototype waren niet makkelijk: de boxen doen werken, welke vorm (want het karton was niet makkelijk plooibaar, dus de rechtheid moest behouden blijven), ...


Het eerste obstakel was direct het grootste: hoe zorg ik ervoor dat er geluid via de ipodaansluiting versterkt wordt die dan uit de boxen komt, plus dat de boxen op oplaad batterijen werken en de ipod ook oplaad. Dit alles was iets te moeilijk, daarom koos ik ervoor (voor het prototype) om de ipodaansluiting, de batterijen en de ipod die oplaad te laten vallen. Deze heb ik dan vervangen door een jack aansluiting en stopcontact.
Na veel solderen en sukkelen is het dan toch gelukt om er geluid uit te krijgen.



Het volgende obstakel was de vorm. Waardoor krijg ik de beste vorm en ziet er mooi uit. Eerst en vooral heb ik enkele testen gedaan, zoals foam rond de boxen te doen en boxen in een doos steken waarin foam zit. Het resultaat was niet echt positief: je hoorde geen verschil. Dus concludeerde ik de vorm er niet echt toedeed. Na het maken van enkele schetsen, besefte ik al snel dat een gewone balk-achtige box de beste oplossing zou zijn (ook productie gericht gedacht).




Uiteindelijk was het prototype klaar.

Feedback van de jury:
Ze vonden dat ik minder rond de vorm zelf moest gewerkt hebben, maar meer rond de klank. Volgens mij bedoelen ze dat ik meer rond de vorm moest werken in functie van de klank. Uit welke vorm van klankkast krijg ik de beste klank? Wat moet ik doen langs de binnen kant van klankkast? (helemaal openlaten of juist vol steken met materiaal?...

Zelf ben ik wel tevreden over het eindresultaat( vooral dat de boxen werken vind ik er leuk aan), maar ik heb toch een raar gevoel over gehouden na de jury...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten